Word jij mijn voorleesbuddy?
Artikel uit Fons 20
Voorleesweek
‘Voorlezen verrijkt je wereld.’ Dat was de slogan van de Voorleesweek 2024, die plaatsvond tijdens mijn stageperiode. Mijn vakmentor Nederlands was druk bezig om collega’s te zoeken die wilden voorlezen. Sommige collega’s waren al wat enthousiaster dan anderen. In de leraarskamer werden er al eens grapjes over gemaakt. Zo stelde iemand voor dat een collega maar liefst 30 bladzijden moest voorlezen, waarop die bezorgde collega antwoordde dat hij daar wel drie weken mee bezig zou zijn.Het was best spannend om voor een hele klas eerstejaars voor te lezen. In het begin werden er nog wat stoelen verschoven en geritseld met papieren, maar al snel werd het muisstil. De leerlingen luisterden geboeid en aandachtig, en dat maakte het een bijzonder mooie ervaring.
Voorleesjaren
Het was best al een hele tijd geleden dat ik nog had
voorgelezen. Toen mijn kinderen klein waren, lazen we elke avond voor het
slapengaan voor: de ene dag mijn man, de andere dag ikzelf. We hebben dat
jarenlang gedaan, en eerlijk gezegd was ik het op sommige momenten wel eens
beu. Maar de kinderen genoten er altijd van.
Omdat ik zelf altijd graag gelezen heb, hoopte ik via het
voorlezen de leesmicrobe door te geven. Dat is deels gelukt: mijn dochter zet
elk jaar een paar boeken op haar lijstje voor Secret Santa, terwijl mijn zoon
waarschijnlijk raar zou opkijken als hij een boek cadeau zou krijgen.
Voorleesbuddy’s
Spijtig genoeg hebben niet alle kinderen het voorrecht om thuis te worden voorgelezen. In 2023 lanceerde vzw Iedereen Leest, de organisatie achter de Voorleesweek, het project van de voorleesbuddy’s. Ze ging op zoek naar 10.000 vrijwilligers om voor te lezen tijdens de voorleesweek. Elke voorleesbuddy kreeg een gratis digitaal starterspakket met praktische tips rond voorlezen en maakte kans op een boekenbon. Volgens de vzw stimuleert voorlezen niet alleen de taalontwikkeling, maar ook de concentratie, creativiteit en sociale vaardigheden van kinderen.Favoriete voorleesbuddy
Als ik terugdenk aan mijn eigen kindertijd, herinner ik me dat mijn moeder af en toe voorlas, maar zeker niet dagelijks. Toch genoot ik er altijd van als er werd voorgelezen. Wat me vooral is bijgebleven, is een leerkracht in het basisonderwijs die elke vrijdag de schoolweek afsloot met een voorleesmoment. Dat gebeurde alleen als we braaf waren geweest, en wonder boven wonder werkte dat vooruitzicht als een geweldige motivatie om ons best te doen. Aangezien ik het me na zoveel decennia nog steeds herinner, wil ik deze leerkracht dan ook graag benoemen tot mijn favoriete voorleesbuddy.
Geraadpleegde bronnen:
Fons: https://tijdschriftfons.be/ Fons 20: https://www.dropbox.com/Fons20
Iedereen leest: https://www.iedereenleest.be/
Voorleesweek: https://www.voorleesweek.be/




Hoi Cindy
BeantwoordenVerwijderenHet was al een tijdje geleden dat ik nog eens kwam snuisteren op jouw blog. Wat heb je al fijne posts geschreven! Mijn oog viel meteen op deze bijdrage over voorlezen. Ik las zelf ook al regelmatig iets over dit thema, dus ik vond het bijzonder leuk om te lezen dat jij dit recent ook in de praktijk hebt mogen ervaren.
Zelf zit ik voorlopig nog volop in de fase van het voorlezen aan mijn jonge kindjes. Bij ons is dat ook een vast dagelijks ritueel, en wat mij betreft mag dat gerust nog jaren blijven duren.
Ik herkende mezelf sterk in jouw post, want ook ik had in de lagere school een leerkracht die me tot op vandaag is bijgebleven. Bij ons werd er telkens voorgelezen uit De GVR van Roald Dahl. Die “chantage” om braaf mee te werken bleek ook in onze klas bijzonder doeltreffend. Het was telkens een heerlijk moment om de dag of de week mee af te sluiten.
Op mijn stageschool heb ik voorlopig nog geen ervaring met voorlezen aan middelbare studenten. Daarom vond ik het erg fijn om te lezen dat, na wat verwacht geritsel hier en daar, de leerlingen zich toch volledig in het verhaal konden inleven en geboeid luisterden. Dat is iets wat ik zeker wil meenemen en zelf ook eens wil uitproberen.
Fijn om hier nog eens te zijn. Veel (voor)leesplezier gewenst, Cindy!
Dag Lore
VerwijderenBedankt voor deze fijne reactie! Wat goed dat jullie als jonge ouders elke dag de moeite nemen om voor te lezen. Ik las vandaag op Maximes blog dat slechts 40% van de ouders dat doet, dus jullie kinderen mogen zich gelukkig prijzen! Ook voor jou nog heel veel voorleesplezier gewenst!
Groetjes
Cindy