Mediaknipsel VRT NWS: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12/08/sluiting-bib-noorderwijk-reactie-oppositie-groen-actiecomite/
Bij het lezen van de titel van dit artikel ben ik meteen verontrust: is dit het startsein om massaal bibliotheken te sluiten? De afgelopen jaren merk ik dat het steeds minder druk is in de bibliotheken. De enige uitzondering daarop zijn de studenten, die er tegenwoordig graag komen studeren. Wanneer ik het artikel verder lees, besef ik dat het hier om de bibliotheek van een deelgemeente gaat. Maar maakt dat het minder verontrustend?
De bib door mijn ogen
Als kind was ik een fervent bibliotheekbezoeker. In de
voormiddag zes boeken uitlenen - het toegelaten maximum - en tegen de avond wilde
ik terugkeren omdat ik ze al uit had. In mijn herinnering was het altijd heel
druk in de boekerij (zoals we dat vroeger noemden), veel drukker dan wat ik de laatste jaren zie.
Tegenwoordig ga ik er zelf ook veel minder naartoe. Ik heb niet meer zoveel
vrije tijd als vroeger, of misschien is er gewoon te veel andere afleiding. Meestal
ga ik naar de bib vlak voor een vakantie of wanneer ik een boek nodig heb voor
school. Een boek kopen doe ik zelden, zo ben ik nu eenmaal opgevoed.
De bib in verandering
Het voordeel van niet zo jong meer zijn, is dat ik de werking
van de bib heb zien evolueren. Vroeger werd er gewerkt met een systeem van
kaartjes. Bijzonder fascinerend vond ik dat, en thuis speelde ik die werking
na. Soms valt er bij mijn ouders nog zo’n zelfgeknutseld kaartje uit de
boekenkast.
Later werd alles gedigitaliseerd, tot grote frustratie van de iets oudere bibliothecaris. Ondertussen mogen we een groot deel van het werk zelf doen: boeken terugplaatsen in de inleverkast, boeken scannen om ze uit te lenen, en boetes of lidgeld betalen via een betaalautomaat.
Op sommige plaatsen worden zelfs al onbemande bibliotheken ingericht. Vooraf geregistreerde gebruikers kunnen er buiten de reguliere openingstijden terecht om materiaal in te leveren of uit te lenen. Dit zou wel eens een oplossing kunnen zijn voor de situatie in Noorderwijk, aangezien de aanleiding voor de sluiting het op pensioen gaan is van het enige personeelslid.
De bib op afstand
Maar zover zijn we nog niet. Voorlopig lijkt het erop dat de inwoners van Noorderwijk in de toekomst naar de bibliotheek van Herentals zullen moeten gaan als ze een boek willen ontlenen. Uit een ander artikel blijkt dat de bib in Morkhoven enkele jaren geleden ook werd gesloten en dat de inwoners sindsdien gebruikmaken van de bib van Noorderwijk. Voor hen wordt de verplaatsing naar Herentals nog groter. Vooral jongeren zullen zich door die afstand laten ontmoedigen. En laat dat nu net de groep zijn voor wie een bibliotheek zo belangrijk kan zijn. Niet alle kinderen krijgen thuis boeken aangereikt of worden gestimuleerd in hun literaire ontwikkeling.
De bib op school
Een aantal boeken zal na de verhuis worden verdeeld onder de scholen in de buurt. Dat lijkt me op zich geen slecht idee, maar zoals de oud-leerkracht in het artikel aanhaalt, is het toch een heel andere ervaring om zelf een boek te zoeken in een bibliotheek. Bovendien is het belangrijk om kinderen op jonge leeftijd warm te maken voor bibliotheken. Jong geleerd is oud gedaan! Goed dus dat de inwoners van Noorderwijk een petitie en een actiecomité hebben opgestart.
De bib gratis voor iedereen
Laat de sluiting van de bib in Noorderwijk geen voorbode
zijn van nog meer sluitingen. Misschien kunnen ze beter een voorbeeld nemen aan
Turnhout. Daar werd onlangs beslist om het lidmaatschap voor alle inwoners gratis te maken. Op die manier wil de stad de bibliotheek toegankelijker maken en meer
inwoners aanmoedigen om er gebruik van te maken. Een initiatief dat
ik alleen maar kan toejuichen!





Hallo Cindy,
BeantwoordenVerwijderenIk las met veel plezier je blog over de bib in Noorderwijk. Ik herkende ook de kartonnen stempelkaarten die je toonde, en de plastic driehoekjes die aan de binnenkant van de omslag werden gekleefd. Daar zaten die kaarten dan in. Nostalgie! Mijn man hoorde het in Keulen donderen, toen ik hem je blog liet zien. Volgens mij las hij helemaal niet zoveel boeken toen hij klein was. (Hij haalt het nu wel in, dus dat is goed.)
Ik woon – opnieuw – in het dorp van mijn jeugd. (Oei, ik lijk Wim Sonneveld wel!) Toen ik klein was, was de bib ondergebracht in de gebouwen van de vroegere jongensschool. Dat was zo’n typisch 19de-eeuws schoolgebouw, waarvan er honderden in het land staan. Op de eerste verdieping van dat gebouw zat de muziekschool. Als je dus tussen de boekenrekken kuierde, hoorde je door het houten plafond het gepingel van de pianoles. Zó gezellig was het daar.
Ondertussen is er al vele jaren een nieuwe bib in Aartselaar. Een hele moderne, en ongetwijfeld veel geriefelijkere. Ook die plastic driehoekjes uit de boeken zijn verdwenen. Wij moeten ook zelf scannen, maar er is altijd wel een uiterst rustige bibmevrouw of -meneer die helpt als het weer eens hapert en de stoom uit mijn oren komt. Maar die nieuwe bib is bijlange niet zo stemmig en gezellig als die vorige, ouderwetse bib.
En daarmee denk ik een oplossing te hebben gevonden voor het bibliotheekprobleem, en bij uitbreiding de trieste cijfers voor leesvaardigheid van onze jeugd: Maak van alle bibs ter lande gezellige leesplekken! Met plantjes, zeteltjes met schapenvelletjes, sanseveria’s en een tapijtje. Maak er een cafeetje! Dat ook ‘s avonds open is, natuurlijk. (Al moeten we opletten dat er geen wijn of chocomelk wordt gemorst op de boeken, dat kunnen we niet verdragen.) Maak van de bibliotheek een uitnodigende plek, waardoor veel meer mensen zin hebben om er te zitten én te lezen! (Regel één: niet-lezers vliegen eruit. Die moeten maar naar een gewoon café.)
Wat denk je?
Groetjes! Bénédicte
Dag Bénédicte
VerwijderenIk ben graag van de partij! Die bib van jou lijkt me een geweldige plek om te vertoeven. Zeker als jij er ook bij bent, zal het nooit saai worden. Die cijfers voor leesvaardigheid zullen in geen tijd de hoogte inschieten. Ik heb wel één voorwaarde: de kartonnen stempelkaarten en plastic driehoekjes moeten weer worden ingevoerd 😉
Groetjes
Cindy